برگرفته از کتاب صهبای کوثر از تألیفات استاد حجۀ الاسلام والمسلمین حاج سید محمدحسین میردامادی بحرالعلوم صفحه 194و195و196

نکاتی مهمه پیرامون روح القدس

در روایت منقول از حضرت امام صادق علیه السلام به نقل فرات کوفی قدس سره، بیان شد که روح القدس حضرت فاطمه علیهاالسلام است.

در روایت حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام  می‌فرمایند :

« ان الله عزوجل قد ایدنا بروحٍ منه مقدسهً مطهرهً لیست بملک لم تکن مع احدٍ ممن مضیٰ الا مع رسول الله و هی مع الائمه منا تسددهم و توفقهم و هو عمود من نور بیننا و بین الله عزوجل : یعنی خداوند ما اهل بیت را تأیید می‌کند به روحی از خودش که مقدس و مطهر است و از ملائکه نیست این روح مؤیِد با هیچ کسی از (انبیا و اولیای ) قبل نبوده و فقط با رسول اکرم و با امامان که آنها را ( در امر امامت و ولایت ) یاری و تسدید و تحکیم می‌کند، می‌باشد و آن روح همان ستون نوری است که از حق تعالی به ما عمود شده است. یعنی عمودی است از نور میان ما امامان و خداوند تعالی».[i]

در روایت منقول از حضرت رضا  علیه السلام اگر چه بصراحت بیان نشده که روح القدس، حضرت زهره الزهرا علیهاالسلام است اما به چند نکته اشاره شده است :

الف ) : روح القدس ملک نیست.

ب ) : مُقدَّسه و مُطهَّره است و می‌توان هر دو را هم به صیغه‌ی اسم فاعل خواند به معنای کسی که قداست و طهارت را می‌بخشد و هم به صیغه‌ی اسم مفعول به معنای کسی که به او قداست و پاکی از خداوند تعالی عطا شده است.

ج ) : با هیچ یک از انبیا ظاهر و مستقیم نبوده و فقط با رسول اکرم و با امامان معصوم علیه السلام بوده و هست و آنان را یاری و تحکیم و تسدید می‌فرماید.

د ) : آن روح، ستونِ نوری عمود و واسطه میان امامان و خداوند متعال است.

با توجه به این چند ویژگی و نکات مطرح شده‌ی حدیث به این مسأله پی می‌بریم که تمام این ویژگی ها ازحضرت فاطمه‌ی مطهره علیهاالسلام است چرا که خداوند متعال به برکت ایشان عصمت و طهارت را مؤید نبوت و امامت حضرت ختمی مرتبت و امامان کرد و به برکتشان ملائکه جمیع معصومین را شناختند، به این معنا که حضرت زهره الزهراعلیهاالسلام را، مرکز، مَظهر و مُظهر و مخزن عصمت خویش قرار داده و همه بر سر سفره عصمت اللهی این بزرگوار نشسته اند.

و همچنین حضرت، به ستون نوری، بین ائمه علیهم السلام و خداوند تعبیر شده‌اند به این معنا که واسطه و حجت بین خداوند و امامان، حضرت زهرا علیهاالسلام می‌باشند و این مطلب ما را به دو حدیث منتقل می‌کند : اول به حدیث وجه تسمیه‌ی حضرت فاطمه به « زهرا » که حضرت زهراعلیهاالسلام به این دلیل زهرا نام دارد که نور مشعشع الهی می‌باشد و دوم به حدیث امام حسن عسکری علیهاالسلام که فرمودند :‌ همه‌ی ما اهل بیت حجت خدا بر شما مردم و حضرت زهرا حجت خدا بر ما است. »

پس آن وجود مقدس که مظهر تنزیه و طهارت الهی است و به روح القدس معروف است و هم قداست و طهارت بخش است و هم قداست و طهارت داده شده است، حضرت زهره الزهرا3است.

البته اگر در بعضی روایات، تصریح شده به اینکه روح القدس حضرت جبرئیل است یا ملکی فوق اوست، این با بحث و روایت منقول که حضرت رضا7فرمودند: «‌ روح القدس ملک نیست و سپس اوصاف حضرت زهرا را بیان فرمودند، تقابل ندارد چرا که اطلاق روح القدس به حضرت زهره الزهرا علیهاالسلام اطلاق ذاتی و اولیه و به تعبیر علمی، اولاً و بالذات است ولی به ملائکه، خصوصاً حضرت جبرئیل ثانیا و بالعرض و به طفیلی حضرت زهرا علیهاالسلام است و البته طفیلی بودن ملائکه، امر جدیدی نیست چرا که آنان در خلقت به نور حضرت زهرا3، آفریده شدند چنانچه قبلا روایتش را به استناد کتاب « علل الشرایع » مرحوم علامه المحدثین شیخ صدوق نقل نمودیم.

و جبرئیل هم به نقل حدیث کسا با محوریت حضرت زهرا علیهاالسلام و به طفیلی آن بانو، مورد الطاف الهی واقع شد.

حال متوجه می‌شویم که واسطه‌ی بین انبیا و خداوند در وحی، ملکی یا ملائکه‌ای هستند که از مرکز طهارت فاطمی جهت این امر صادر شده‌اند.

روایات دیگری هم در باب خصوصیات حضرت روح القدس است که دلالت بر بُعد تجرد و مقام ولایت مطلقه و عصمت کلیه‌ی الهیه‌ی حضرت فاطمه می کند، اگر چه این ابعاد یا بُعد تجردی حضرت، در، تنزل انسانی حضرت هم سیطره دارد همانند روایت :

«‌ رُوحُ الْقُدُسِ لَا یَنَامُ وَ لَا یَغْفُلُ وَ لَا یَلْهُو وَ لَا یَسْهُو : روح القدس مغلوب خواب و غفلت و فراموشی نیست».[i]

یا روایاتی دیگر آمده است : « فَرُوحُ الْقُدُسِ لَا یَلْهُو وَ لَا یَتَغَیَّرُ وَ لَا یَلْعَبُ وَ بِرُوحِ الْقُدُسِ عُلِمُوا یَا جَابِرُ مَا دُونَ الْعَرْشِ إِلَى مَا (تَحْتَ) الثَّرَى‏ : پس روح القدس از لهو و بیهوده گردی و تغییر و سرگرمی منزه است و بوسیله‌ی روح القدس دانسته می‌شود تمام علوم از عرش الهی تا پایین درجه‌ی وجود مادی و ناسوتی».[i]


برچسب ها برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
نویسنده : نویسنده :سید محمد هادی  دیدگاه ها : دیدگاه ها : 0    تاریخ : تاریخ :خرداد 8, 1397
نوشته های اخیر


تمامی حقوق برای حجت الاسلام استاد سید محمد حسین میردامادی محفوظ می باشد .

قدرت گرفته از : شبکه اطلاع رسانی صبا