قسمت9️⃣3️⃣مطالب برگرفته از کتاب شریعه خرد و شط شعور اشراقی

🎀💞موضوع: رموز نهفته در تفسیر سوره مبارکه عصر از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی قدس سره

 

در کلام خواجه‏ ى طوسى در تفسیر سوره ‏ى مبارکه عصر رموز لطیفى نهفته است که آن را در تفسیر سوره ‏ى عصر که به قلم نگارنده، نوشته شده، مفصّل بیان نموده ‏ام، امّا در این‏جا فقط آن را به صورت فهرست تفصیلى عرضه مى‏ دارم: 1ـ این سوره یک دوره ‏ى کامل مراحل کمال و مکمّلیّت و رشد معنوی انسان را بیان کرده، و صریحاً در آیه آمده که اوّل انسان باید عالم عامل شود تا بتواند، معلّم و مرشد و هادى گردد و با توجّه به این‏که دراین مجموعه قصد بر این بوده که صفات برتر عالمان عامل و صالحى هم‏چون جهانگیرخان قشقایى و قاضى طباطبایى قدّس اللّه سرّهما را بیان کنم، کلام خواجه‏ ى طوسى فتح ‏الباب زیبا و موجّهى بر این نوشتار خواهد بود. 2ـ مسلّما منظور جناب خواجه ‏ى طوسى از این تفسیر در سوره ‏ى عصر، وصف حال عالمان عامل وعارفان کامل است، چرا که سیر و سلوک آنان یک سیر تدریجى است و تا خودشان به مقام کمال نایل نگردند، نمى‏ توانند، مربّى دیگران باشند. و به عبارت دیگر منظور خواجه در این تفسیر، پرده ‏بردارى از سیماى درخشان اولیاى جزء است، نه ولّىّ کل.اولیاى جزء، شیعیان مومن وارسته‏ اى هستند که با عمل صالح و تولّی و تبرّی و با محوریّت عترت و قرآن، از مقرّبان درگاه ولوی معصومان شده ‏اند، همانند یاران پیامبر اسلام صلى‏ الله ‏علیه‏ و‏آله و امیرمؤمنان على علیه‏ السلام افرادى چون سلمان، اباذر و… از اصحاب اهل بیت و عالمان و عارفان واقعى که در عصر غیبت امام زمان (عجل‏ اللّه فرجه) آینه‏ دار صفات آل محمّد بوده و از دوستان، پیروان و یاران واقعى آن حضرت به حساب مى ‏آیند.نه هم چون کسانى که بدون محوریّت اهل بیت طهارت، عرفان را دکّان خود و دین را وسیله‏ ى دنیا طلبى، قرار داده ‏اند و به جاى آن‏که افراد را با خدا و قرآن و اهل بیت طهارت آشنا کنند ، خود را مطرح  مى‏ نمایند و گاه به  بهانه‏ ى شریعت و فقه و فقاهت  و گاهى به بهانه‏ طریقت و سلوک و حقیقت، مرید دارى وخودمحورى مى‏ نمایند.
ولایت جزئیه، ولایتى قمریّه است یعنى هم‏چون ماه که نور خود را از خورشید مى‏ گیرد، یاران و یاوران معصومین نیز مقامات معنوى به طفیلى وجود حضرات محمّد و آل محمّد یافته و از آنان اخذ مى‏ کنند.

پس با این توضیحات معلوم مى‏ شود که ولایت اهل بیت ولایت شمسیّه است چرا که آنان یداللّه، وجه اللّه، اذن‏ اللّه، جنب ‏اللّه، ممسوس فى ذات‏ اللّه و… بوده و اضافه‏ آن حضرات به ذات حق، اضافه‏ اشراقیّه است.  خلاصه آن‏که چنین کسانى محور تربیت نفوس مستعد مى‏ شوند و خوشا به حال کسانى که با استفاده از محضر پر فیض این علماى ربّانى خود را به آستان مَلِک پاسبان آل بیت نبى علیهم ‏السلام نزدیک مى‏ کنند. این افراد اگر هم به توحید علمى، عالم و هم به توحید عینى، عارفند پس زعامت تربیت نفوس ، در عصر غیبت با آنان است.

و اگر کسى پیدا شود که فقط آگاه به علوم ظاهرى باشد، امّا از عمل خالص و عرفان عملى و اخلاق اهل بیت خالى باشد، هیچ‏گاه نمى‏ تواند، پرچم‏دار تربیت گردد و این‏چنین افرادى که بر اساس تزویر و ریا و عمل در جایگاه غیر واقعى به ارشاد مى‏ پردازند مصداق شعر حافظ ‏اند که:واعظان کاین جلوه درمحراب ومنبرمى‏ کنند
چون به خلوت مى‏ روندآن کاردیگر مى‏ کنند

… ادامه دارد
برگرفته از کتاب « شریعه خرد و شط شعور اشراقی » از استاد حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدمحمدحسین میردامادی (بحرالعلوم) صفحه 55و56


برچسب ها برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
نویسنده : نویسنده :سید محمد هادی  دیدگاه ها : دیدگاه ها : 0    تاریخ : تاریخ :بهمن 22, 1397

دیدگاه ها مسدود شده اند .

نوشته های اخیر


تمامی حقوق برای حجت الاسلام استاد سید محمد حسین میردامادی محفوظ می باشد .

قدرت گرفته از : شبکه اطلاع رسانی صبا