خداجویی و عرفان - حجت الاسلام استاد سید محمد حسین میردامادی

قسمت 29💙💓💙💓

💓💙💓💙💓مطالب برگرفته از کتاب شریعه خرد و شط شعور اشراقی تألیف استاد حجۀ الاسلام والمسلمین حاج سیدمحمدحسین میردامادی ص52و53
در بیان صفات برتر و اصلی عارفان و حکیمان شیعی با توجه به اندیشه های حکیم جهانگیرخان قشقایی و …

موضوع :خداجویی و عرفان

 

 

در کتابى به قلم نگارنده ‏ى این سطور به نام (زهره‏ ى تابان در سیماى قرآن، برهان، عرفان، و کلام معصومان) با دلایل فلسفى، عقلى، قرآنى، حدیثى و عرفانى اثبات نموده‏ام که نظریه ‏ى صراط‏ها ى مستقیم که اخیرا مطرح است، که موضوعى غلط و گمراه‏کننده است.

💙و خداجویى و عرفان به خداوند متعال و معاشقه یا معامله با خداوند فقط به یک صراط ملزم است و این حقیقت محقق نمى‏شود الاّ با ولایت امام زمان(عجل الله فرجه ).

 

💓💙اگر حکیم ابن سینا مى‏گوید: عارفان خواهان حق اوّل هستند نه از براى چیزى دیگر (عارفان فقط خواهان خدایند و کارى به غیر خدا ندارند) و هیچ چیز را بر شناخت و عبادت وى اختیار نمى‏کنند، زیرا که فقط وى مستحق عبادت است) مسلّماً این حکیم و امثال او همانند میرداماد، ملاصدرا و نظایر آنان، در مباحث حکمى خود، با استفاده از قواعدى چون قاعده امکان اشرف و سنخیت و بسیط الحقیقه و… و آیات کریمه ‏ى قرآن و روایات فریقین این حقیقت را ثابت کرده و معتقدند که خدا خواهى در صورتى امکان تحقق دارد که:
1ـ معرفت خدا همراه با شناخت اسم اعظم او یعنى حقیقت محمّدیّه صلی الله علیه و آله باشد و این مطلب با دلیل عقلی و قرآنی و حدیثی و اشراقی اثبات شده که معرفت و عبادت خداوند به وسیله ‏ى شناخت حجّت خدا امکان پذیر است یعنی شناخت حجت خدا عین شناخت خداست .

 

2-علاوه بر شناخت اسم اعظم الهی، بیزاری از دشمنان آنان که دشمنان خدایند نیز اصلی ترین شرط در سلوک الی الله است .

 

💓💙لذا این فیلسوفان و عارفان علوی معتقدند که شناخت ذات خداوند محال است وباید معرفت خدا را درآینه ‏ى تمام‏ نماى او یعنى وجود معصوم هر زمان جستجو کرد،

💓💙همواره با تهذیب اخلاق و کسب صفات پسندیده و دور نمودن از تکبّر و استبداد به رأی و هواى نفس و دیگر از صفات ابلیسی ، مى‏کوشند که با آن جلوه ‏ى تمام و کمال خدا سنخیت برقرار کنند تا بتوانند به وسیله تقرب به آن خلیفه معصوم به عرفان حقیقی واصل شوند.

💓💙عارفان حقیقی و واقعی که به این مقام رسیده اند و عارف انوار حضرات معصومین علیهم السلام گشته اند لیاقت می یابند تا آیینه معصوم زمان خود گشته و مردمان خدا جو را به سوی خلیفۀ الله دعوت کنند و البتّه به تعبیر حکیم ابن‏سینا آن‏چه که ما تا به حال بیان داشتیم:
«نادان را مَضْحَکه و محصّل دانا را عبرت است»
آنان که مطالب مذکور را مضحکه می دانند قائدتاً کسانی هستند که بدون توجه به محوری بودن خلیفۀ الله معصوم ، مدعی عرفان گشته و دکانی در مقابل خلیفه الهی باز کرده اند.

💓


برچسب ها برچسب ها : , , , ,
نویسنده : نویسنده :سید محمد هادی  دیدگاه ها : دیدگاه ها : 0    تاریخ : تاریخ :اردیبهشت 23, 1397

دیدگاه ها مسدود شده اند .

نوشته های اخیر


تمامی حقوق برای حجت الاسلام استاد سید محمد حسین میردامادی محفوظ می باشد .

قدرت گرفته از : شبکه اطلاع رسانی صبا