قسمت29

به نظر نگارنده:
ترادف واژه‏ قلب با عقل در آیه37 سوره ق و آیاتى نظیر سوره‏ حج/ 46و سوره‏ توبه آیات87 و127و هم‏چنین ترادف واژه لُبّ با عقل در قرآن نظیر آل‏ عمران/7 و رعد/19و زمر/18 و غافر/54
حاوى نکاتى ظریف است و از آن جمله است:
ترادف عقل در این آیات با واژه لُبّ و قلب به معناى عقل ابتدایى نیست بلکه عقل تکامل یافته‏ اى منظور است که در باطن انسان رحل اقامت گزیده است.
چه باید کرد که در این مقدّمه، نمى ‏توان در این باره به تفصیل نوشت و البتّه خداى را سپاس که در تعلیقات و شرح بر فلسفه‏ شهادت به تفصیل مطالبى را نگاشته‏ ام که در بیان حقیقت موضوع عقل مطالب مفیدى است از آن جمله: عقل اگر به مرتبه‏ کمال خود برسد، ابتداى مرتبه‏ قلب خواهد بودو قلب آدمى، لبّ و عصاره‏ عقل است و در این مقام هیچ‏گاه نزاعى بین عقل و قلب وجود نخواهدداشت، چنان‏چه نزاعى در این مقام بین عقل و عشق (که جایگاهش قلب است) نخواهد بود و اگر گفته شده:
عقل بند و دل فریب و جان حجاب
راه از این هر سه نهان است اى پسر
یا گفته شده:
پــــاى استـــدلالیــان چوبین بود
پــاى چـوبین سخت بى تمکین بود
منظور شاعر عقل آفت خورده‏ اى است که به وسیله‏ آفت ظن، شک، وهم، شهوت، غضب و هواى نفس آلوده شده و از درک حقایق عاجز است نه عقل سلیم که براى انسان به منزله‏ پیامبر درون است.
چنان چه امیر سخن و سرور مؤمنان حضرت على بن ابیطالب علیه ‏السلام عقل معاویه را عقل ندانست، بلکه آن را شیطنت شیطان نامید و امثال شاعر ابیات مذکور،  اشعاردیگر  و مطالب فراوانى در باب فضایل عقل دارند که اهل مطالعه و اهل فن مى‏ دانند .

.. ادامه دارد

برگرفته از کتاب « شریعه خرد و شط شعور اشراقی » از استاد حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدمحمدحسین میردامادی (بحرالعلوم) صفحه

48و47

 


برچسب ها برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
نویسنده : نویسنده :سید محمد هادی  دیدگاه ها : دیدگاه ها : 0    تاریخ : تاریخ :آذر 10, 1397

دیدگاه ها مسدود شده اند .

نوشته های اخیر


تمامی حقوق برای حجت الاسلام استاد سید محمد حسین میردامادی محفوظ می باشد .

قدرت گرفته از : شبکه اطلاع رسانی صبا